Lucy´s hästliv ~ Del 3

Publicerat: 2012-12-27 / 16:23:09 | Kategori: Noveller
Lucy´s hästliv ~ Del 3
 

Du vaknar upp sent på morgonen och kollar på klockan.
"Är klockan redan elva..?" säger du tyst för dig själv.
"Lucy! Upp med dig, klockan är mycket!" skriker din mamma från köket.
"Vad har hänt? Jag trodde hon var sur efter det med Jessica.." tänker du.
Du tar på dig dina ridkläder, dom är nytvättade.
"Va? Dom här ridbyxorna var ju leriga sist jag såg dom" tänker du förvånat.
Du går in i köket och när du ser matbordet blir du så chockad att du står med öppen mun och bara kollar.
"Lucy? Är det något fel gumman?" säger din mamma och går till dig och ger dig en stor kram.
"V-va? Nej.. allt är bra" säger du utan att släppa blicken från bordet.
"Jag tänkte fixa lite fin frukost" säger din mamma och ler.
På matbordet stå där nybakat bröd och bullar, frukt, grönsaker och bär, saft och jos.
"Mamma bakar aldrig bröd sen.." tänker du.
"Slå dig ner!" säger din mamma och avbryter ditt tänkande.
Du drar ut stolen och sätter dig ner.
"Vad har hänt?" säger du.
"Vadå vad har hänt? Allt är bra." säger hon glatt.
"Okej.." säger du men är inte det minsta övertygad.
Din mamma tar en skiva bröd och häller upp ett glas jos åt både mig och henne.
"Jag går till stallet" säger du och reser dig upp.
"Men du har ju inte ätit något.." säger din mamma med en ledsen min.
"Jag är inte hungrig.." säger du och går iväg.
"Lucy!" ropar din mamma men du smäller igen dörren.
"Något har hänt.. det måste vara något" tänker du på väg mot stallet.
Du går in i stallet och går mot Ice´s box.
Men den är tom.
"Ice?" säger du förvånat.
Du stoppar Jenna när hon är på väg ut.
"Var är Ice?" frågar du henne.
"Jag vet inte.. kanske i, nej, jag vet inte." säger hon men du känner på dig att du vet vart Ice är.
Jenna går iväg innan du hinner fråga henne något mer.
Du suckar och går ut.
"Ice skulle aldrig rymma, det vet jag" säger du tyst för dig själv.
Du ser din mamma komma halv springandes mot dig.
Du vänder ryggen till och går därifrån.
"Var är hon?" säger du oroligt medans du letar runt stallet.
Du känner en hand på din axel, det är din mamma.
Du vänder dig om mot henne.
"Vad har du gjort med Ice?" frågar du.
"Inget, är hon inte där inne? Hon kanske rymt" svarar hon.
"Ice skulle aldrig rymma!" säger du och springer in i stallet och kryper ihop längst in i Ice´s box.
"Gumman!" ropar din mamma efter dig och går efter.
"Bara gå.." snyftar du när din mamma ställer sig vid boxdörren.
"Gumman, jag är ledsen.." säger hon och går längre in mot dig.
"För vad?" säger du sorgset men ändå lite argt.
"Jag hade inget val gumman, snälla var inte arg på mig" säger hon och börjar nästan gråta.
"Vad har du gjort?!" ryter du och lyfter huvuder och tittar på din mamma.
"Jag var tvungen, Ice är just nu på väg till ett annat stall.." svarar hon och snyftar.
"Va?! Hur kunde du göra det?!!" skriker du och reser dig upp.
"Jag är så ledsen, men jag hade inget val!" säger hon ledset med bestämt.
"Hade inget val? Du gjorde ju det! Du kunde valt att låta henne vara kvar!" skriker du.
"Stanna gumman. Lucy!" säger hon när du med bestämda steg går ut ur stallet.
Du börjar springa, du vet inte vart du ska men du springer för livet.
Du hittar Jenna i paddocken, du springer in och ställer dig framför henne.
"Hur kunde du låta henne göra det?!" vrålar du med tårarna som rinner nerför dina kinder.
"Lucy, jag har lektion nu" är allt hon säger.
"Jag bryr mig inte om det! Vart har hon skickat Ice?!" frågar du henne argt.
"Lucy, jag vet inte exakt vilket stall. Din mamma har koll på det.." säger hon när du avbryter henne.
"Varför? Varför skickade hon iväg Ice? Varför berättade du inte för mig?!" säger du ilsket.
"Jag kunde inte, jag hade lovat din mamma. Och jag vet inte varför hon gjorde det, Lucy.." svarar hon.
Du springer iväg, denna gången tänker du inte stanna.
"Jag ska hitta dig Ice.." säger du tyst.
 
Fortsättning följer..


Kommentera inlägget här! :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback